تجزیه و تحلیل قطعات اجرای پایانی از نظر هارمونی و فرم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
- نویسنده مجید امانی
- استاد راهنما مهرداد پاکباز
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
مطالعاتی که از سوی نوازندگان برای رسیدن به درک عالی از آثار اجرایی انجام می گیرد قسمت بسیار عمده و پر اهمیتی از روند اجرای موسیقی به حساب می آید.به این کار اگر مانند بسیاری از بخش های نظام آموزشی به عنوان عملی صرفا تحلیلی و تئوریک و بدون تکیه بر اصلی ترین حس دخیل در درک هنر موسیقی یعنی شنیدن نگریسته شود،نتیجه ای کاملا غیر کاربردی داشته و صرفا مشق و تکلیفی خواهد بود که نه تنها در روند خود شاق وطاقت فرسا و بی معناست،بلکه درست به همین دلیل قطعا ناقص و مملو از سوء برداشت ها و فلسفه بافی های صرفا تحلیل گرانه خواهد بود.اگر عمل تجزیه و تحلیل آثار موسیقی به دست تحلیل گران و اهالی بی عمل عرصه ی هنر انجام گیرد از آن نباید انتظاری کاربردی داشت.درکی که نوازنده ی هنرمند از الهامات هنرمند آهنگساز به دست می آورد و آن را بی واسطه در هنگام اجرا در اختیار مخاطب علاقه مند هنر ناب قرار می دهد،خود بالاترین مراحل تفسیر و تحلیل این آثار است.حال اگر این تفاسیر در غالبی قابل ارائه ی مکتوب قرار گیرد قطعا فراتر از تأثیر بر روی حاضران در یک سالن کنسرت پیش خواهد رفت.این تحلیل ها کمکی دو سویه خواهند کرد؛از طرفی به ارائه ی اصیل یک اجرا منجر خواهند شد و از سوی دیگر خوانندگان را به کسوت شنوندگان علاقه مند و مشتاق در خواهند آورد.تأثیر متقابل اعمال اجرایی و تحلیلی خوب چنین خواهد بود. در اثر پیش رو سعی بر این بوده است که آثاری که به ترتیب از رپرتوار دوران های رنسانس،باروک،کلاسیک،رومانتیک و قرن بیستم انتخاب شده است با در نظر گرفتن مشخصه های هنری دوره ی خود بررسی و در بستر خود دیده شود.در دوران رنسانس که هنوز چیرگی نظام ماژور-مینوری به طور قطعی انجام نگرفته بود،هنوز مدهای کلیسایی جولان می دادند.این نگرش ما را بر آن می دارد تا در تحلیل دیفرنسیاس بر روی تم کنده کلاروس از الونسو مودارا آهنگساز اسپانیایی،جدا از تحلیل کلاسیک هارمونی،گوشه ی چشمی به روابط مدال داشته باشیم.رویارویی با تکنیک های نادری که در سوییت شماره ی 2 یوهان سباستین باخ برای لوت مورد استفاده قرار گرفته است و آن فوگ عظیم دوبل با داکاپوی کم نظیر،آشنایی کامل با زبان و تکنیک های پیچیده ی اوج باروک را می طلبد.شناخت زمینه های موسیقی کلاسیک های وین لازمه ی پی بردن به انگیزه های یک آهنگساز پیرو در کشوری خارج از محدوده ی زنده ی موسیقی کلاسیک رسمی در اروپاست.شناسایی فرم ها و زبان موسیقی رومانتیک در تلفیق با سلایق یک آهنگساز اهل آمریکای لاتین که موسیقی هر دو قرن نوزده و بیست را درک کرده است ما را با تناقضات بسیاری روبه رو می کند.در نهایت از این منزل راه به سمت زبان زنده ی موسیقی قرن بیستم می بریم؛جایی که آهنگسازی برای گیتار پابه پای دیگر سازها و شاخه ها جدی گرفته شده است و تکنیک های روز آمد موسیقی این سده،همزمان با آهنگسازی آهنگسازان بزرگ برای ترکیب های مختلف سازی در ادبیات گیتار نیز رخنه می کند.
منابع مشابه
The Study of Stressful Factors in Clinical Education for Nursing Students Studying in Nursing and Midwifery College in Khorramabad
کچ هدي پ شي مز هني فده و : شزومآ لاب يني شخب ساسا ي شزومآ مهم و راتسرپ ي تسا . و هنوگ ره دوج لکشم ي شزومآ رد لاب يني ، آراک يي هدزاب و ا ني شزومآ زا شخب راچد ار لکشم م ي دنک . فده اب رضاح شهوژپ سررب ي لماوع سرتسا از ي شزومآ لاب يني رد وجشناد ناي راتسرپ ي هدکشناد راتسرپ ي و يامام ي ماـجنا داـبآ مرـخ تسا هتفرگ . شور و داوم راک : رضاح هعلاطم کي هعلاطم صوت يفي عطقم ي تسا . د...
متن کاملThe effect of cyclosporine on asymmetric antibodies and serum transforming growth factor beta1 in abortion-prone model of mice CBA/J x DBA/2
كچ ي هد فده و هقباس : ي ک ي طقس زورب للع زا اه ي ،ررکم ا لماوع تلاخد ي ژولونوم ي ک ا رد ي ن قم طققس عون ي وراد دقشاب ي س ي روپسولک ي ،ن ح لدم رد طقس شهاک بجوم ي ناو ي CBA/j×DBA/2 م ي تنآ ددرگ ي داب ي اه ي ان و راققتم TGF-β لماوع زا عت مهم يي ن گلماح تشونرس هدننک ي سررب روظنم هب رضاح هعلاطم تسا ي ات ث ي ر اس ي روپسولک ي ن م رب ي از ا ي ن تنآ عون ي داب ي س و اه ي اکوت ي ن TGF...
متن کاملThe study of relationship between the tension-making factors and mental health of Semnan nurses
هديكچ فده و هقباس : راتسرپ هفرح ي م رد سرتسارپ لغاشم ردص رد ي ب لغاشم نا تشاده ي نامرد و ي لـماوع و دراد رارـق سرتسا از ي لغش ي ددعتم ي ناور تملاس ي لغاش ي ا ن ي م رارق رطخ ضرعم رد ار هفرح ن ي دهد . فدـه اـب رـضاح شهوژپ سررب ي ت أ ث ي نت لماوع ر ي گد ي ناور تملاس رب از ي نانمس رهش ناراتسرپ دش ارجا . شور و داوم اه : رامآ هعماج ي زا دوب ترابع لك ي ر ناراتسرپ ه مس ي ب ي ناتسرام اه ي رهش هك ...
متن کاملفرم، ژانر و هارمونی در قطعه توکاتا اثر هرمز فرهت
هدف اصلی این پژوهش بررسی فرم، ژانر، مد و هارمونی در قطعه "توکاتا" اثر هرمز فرهت است. اهمیت این قطعه از آنروست که آهنگساز ضمن استفاده از تم محلی (تم کُرَیشیم) با بهرهگیری از زبان هارمونیکی نو و جنبههای ویرتوزیستیک ساز پیانو، قطعهای نو را به رپرتوار این ساز در آثار آهنگسازان ایرانی افزوده است. پرسش این پژوهش بدین شرح است که "عوامل اساسی آهنگسازی و ارتباط آن با مصالح مدال در این اثر چیست؟" بدین ...
متن کاملThe Effects of 8 Weeks of Vitamin C Intake and Regular Aerobic Exercise on Serum Brain-Derived Neurotrophic Factor and Insulin-like Growth Factor-1 Levels in Obese Girls
شور و داوم اه : ،یبرجت همین قیقحت نیا رد 28 نیماتیو ،نیرمت ،لرتنک هورگ راهچ هب یفداصت روط هب و باختنا قاچ رتخد C یبیکرت و دندش میسقت . نیرمت تدش اب يزاوه 50 ات 70 ،رثکادح بلق نابرض دصرد 3 تدم هب و هتفه رد هسلج 8 هتفه دش ماجنا . هورگ ياه نیماتیو C و صرق یبیکرت 500 یلیم نیماتیو یمرگ C ار 3 فرصم هتفه رد راب دندومن . هنومن و لبق اتشان ینوخ ياه 48 هلخادم نیرخآ زا سپ تعاس اه عم...
متن کاملImmune and non-immune assays
تاسياقلما فلتخم ىلع ءوضلا ضعب ءاقلإ تم ةعجارلما هذه يف دضتسلماب دضلا تلاعافت ىلع دمتعت يتلا ةموسولما ةيعانلما ةيعانلما و ،ةيقلأتلا ةيعانلما تاسايقلما لمشت يتلاو Ag-Ab هذه فيرعت تم .)EIA, ELISA( ةييمزنلإا ةيعانلما و ،ةيعاعشلا و تلاعافتلا أدبلم رصتخم فصو عم لًاوأ ةثلاثلا تاسياقلما اهروطت حيضوتل يخيراتلا جردتلا بسح تشقون مث ،تاقيبطتلا امك .لماك لكشب ةيلآ ةينقت ىلإ ةياهنلا يف داق يذلا يجيردتلا ةخطلل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023